Етикетът на бутилка вино е като документ, който ни дава информация за самото вино. Със своите задължителни атрибути, той ни съобщава за неговия произход и съдържание, но може и да съдържа философията на неговите създатели, да изразява идея и концепция. Подобно на корицата на книга, той придава индивидуалност на виното, а основната му цел, освен да дава информация, е да привлече Вашето внимание.
Нашият мозък обработва визуални изображения 60 000 пъти по-бързо от текст, а 90% от информацията, изпратена до мозъка ни, е визуалната. Доказано е, че помним 6,5 пъти повече изображения за по-дълго време в сравнение с текста.
Ето защо етикетът може и трябва да разказва истории със своето съдържание, форма, дизайн, бранд на виното и цялостния синхрон с виното, бутилката и капсулата.
Правилното разчитане на етикета е широко дискутирана тема, на която ние днес няма да се спрем. Ще обърнем внимание на най-креативната част от него – дизайнът и ще Ви споделим нашата философия, ще ви разкажем наша история чрез етикетите на 3-те ни серии вина.
Единствената скала, за която знам, че стои стабилна, единствената институция, за която съм сигурен, че работи, е семейството.
Лий Якока
Преди всичко е редно да споделим, че дизайнът, както и имената на сериите ни са дело на Йордан Желев, The Labelmaker и много често ще го цитираме в тази публикация.
Чарът, но и най-голямото предизвикателство на малките семейни изби като Страцин, е че много често цялото семейство е въвлечено в процеса от отглеждане на лозя до реализиране на готовото вино в търговската мрежа. Понякога се налага дори да разчитат само на себе в тежки моменти. Само една сплотена фамилия и голяма доза толерантност може да издържи на напрежението от съвместната дейност. Именно символът на семейството – гнездото, е избраният елемент, който да краси етикета на първите вина от избата – серията Early Birds. Етикет и име на бранд, които винаги провокират въпроси в консуматорите и туристите.
Ето как Данчо Желев описва работата си по бранда и дизайна:
Исках да създам нещо запомнящо се, нещо лудо, но в същото време нещо, което ще те накара да се чувстваш комфортно – символ на семейство, любов, традиция, поколения, ново начало… Гнездото с две яйца в изчистена черно-бяла илюстрация – символ на семейството. Двете яйца в гнездото пък са символ на Краси и Марина – собствениците на избата. Както казах по-рано Early Birds е техният първи винен проект, роден в тяхното винено гнездо.
Нашите чисто сортови Early Birds са Совиньон блан, Шардоне, Мерло, Каберне Совиньон и купажните Розе от Мерло х Сира х Каберне Совиньон и премиерното Верментино.
В света на бизнеса важните неща не се правят от един човек. Те са направени от група хора.
Стив Джобс
Екипната работа в една винарска изба е в основата на успеха. Когато собственици, лозари и винари говорят на един език – езикът на виното, несъмнено резултатите ще са налице. Много често колегиалните взаимоотношения във винарските изби се превръщат в приятелски, което още повече засилва обвързаността и ангажимента към крайния продукт. Стават сродни души в името на виното. Усетил тази духовна обвързаност между собствениците на изба Страцин и хората, които създават вината, Данчо Желев предложи най-високата ни серия вина да бъде – SOULMATEs. (превод: сродни души)
Как обаче визуално може да бъде представено това усещане в етикет на бутилка вино?
Използвах много проста, но значима идея – два преплитащи се кръга, застъпващи се в пространство с формата на листо. Единият кръг са собствениците и всичко, което представляват като индивиди, а другият са винарите. Застъпващата се част помежду им илюстрира всичко общо, което имат, бидейки SOULMATEs.
Нашите СРОДНИ ДУШИ са: Шардоне, Совиньон блан, премиерното Гренаш блан х Верментино, Розе от Совиньон блан и Каберне совиньон, Розе Гренаш х Сира, Мерло и Сира.
Хубавото вино става от хубаво грозде
Народна поговорка и наша философия
Ако виното наистина разказва истории, то първата несъмнено трябва да е посветена на отглеждането на лозовите масиви, на хората, ангажирани с целогодишен труд, чиито плодове да оберем на есен. И докато лозарството и винарството в образованието в България като че ли са изкуствено отделени специалности, то в практиката колаборацията между лозарите и винарите е в основата на качествената бутилка вино. Най-важният и финален момент от лозарската година несъмнено е гроздоберът, а най-голямата отговорност е да се “издебне” точния момент, в който той да стартира. Селектираме най-добрите грозда, които да ни осигурят желаното качество на вината.
Макар и считани за пернати неприятели на лозята, дребните птици с техния естествен подбор на храна, ни засвидетелстват колко е силна природата. Свраката, считана за една от най-умните птици, не само напада лозовите масиви, когато гроздата са вече добре узрели, но и избира за своя храна само най-качествените зърна. Нима не правим и ние това, за да ги превърнем във вкусно вино за трапезата?
Тази аналогия предизвика Данчо Желев да кръсти бранда Picky Magpie (придирчива сврака) и със своя цветен, радостен и привлекателен дизайн на етикета да направи цялостната визия по-лесна за възприемане и по-примамлива.
Накратко Picky Magpie е нещо като весела алегория на философията на Страцин за лозарство и винопроизводство.
Представяме Ви придирчивите свраки, но не е задължително да са само за придирчиви небца: Шардоне, Совиньон блан, Розе Мерло х Сира и червеният представител на този бленд.
Също както всяка серия е различна и има своята история, така и вината в различните серии са различни, макар и от почти едни и същи сортове. А ако искате да ви разкажем за разликата между тях или още по-добрият вариант – да я откриете сами, ще ви очакваме в избата в село Страцин, само на няколко километра от Черноморския бряг.